قوانین جهان هستی در اینستاگرام
قانون جذب و اینستاگرام
استفاده از اینستاگرام چه حسی در شما ایجاد می کند؟ آیا بازدید از پست ها و مطالب موجود در اینستاگرام (Instagram) حس بهتری در شما ایجاد می کند یا برعکس حال بدی در شما به وجود می آورد؟ کمی به این موضوع بیاندیشید که پس از هر بار استفاده از این اپلیکیشن حس شما چگونه است؟
من این سوال را از افراد بسیار زیادی پرسیده ام و جواب ها کاملا متفاوت بود. برخی ها حس بسیار خوبی از اینستاگرام کسب می کنند و برخی دیگر حس بسیار بد و دردناکی را تجربه کرده اند. عده ای هم در پاره ای از اوقات اینستاگرام حالشان را خوب و در برخی مواقع حالشان را بد می کند و افرادی نیز هستند که حس خاصی از اینستاگرام کسب نمی کنند.
به نظر شما دلیل این همه تفاوت در احساسات منفی و مثبتی که از یک اپلیکیشن کسب می شود چیست؟
برای پاسخ به این سوال لازم است تا کمی نحوه کار اینستاگرام را بررسی کنیم. سالها قبل از اینستاگرام، فیس بوک برای نخستین بار ساختاری را ابداع کرد که بعد ها توسط اینستاگرام و لینکداین نیز مورد استفاده قرار گرفت. در فیس بوک میلیون ها صفحه با موضوعات مختلف هنری، ورزشی، سیاسی، علمی، خبری، تفریحی و… وجود دارد. در ابتدا وقتی برای اولین بار حساب کاربری خود را ایجاد می کنید، از شما درخواست می شود یکسری از مشخصات مانند کشور، شهر، محل تحصیل، سن، رشته دانشگاهی و… خودتان را وارد کنید. همچنین محل هایی برای وارد کردن گرایشات و علایق شخصی شما وجود دارد. پس از تکمیل این قسمت ها به طرز عجیبی از روزهای آینده شاهد دریافت مطالبی کاملا مرتبط با علایقتان خواهید بود. یا ممکن است در اینستاگرام بارها تجربه کرده باشید که گاهی به صورت اتفاقی خبری در مورد تیم فوتبال بارسلونا را خوانده و لایک کرده اید. در روزهای آینده جدیدترین اخبار این باشگاه ورزشی فوتبال را دریافت خواهید کرد. حال اگر مطلبی از تیم رقیب مثل رئال مادرید را دیده باشید و در واکنش به آن کامنتی منفی بگذارید نیز، اینستاگرام تفاوتی برای مثبت و منفی بودن پیام شما قائل نمی شود. همین که شما به مطلبی در این خصوص واکنش نشان داده اید، شما را در لیست طرفداران مطالب این باشگاه ورزشی نیز قرار می دهد و مدام اخبار و اتفاقات و جدیدترین مطالب این باشگاه را نیز برای شما ارسال می کند.
اکثر افرادی که از کار کردن با اینستاگرام لذت میبرند، کسانی هستند که تنها علایق شخصی خود را دنبال می کنند. برای مثال اگر نقاش هستند و در عین حال به آشپزی، مد و تیم فوتبال منچستر علاقه مند هستند، تنها مطالبی در این زمینه ها را دنبال می کنند و این کار به آنها حس فوق العاده ای می دهد. در مقابل افرادی که با اینستاگرام حس بدی کسب می کنند، افرادی هستند که مدام مطالب ناخوشایند اخبار، شکست های عشقی، ناملایمات و… را دنبال می کنند و متعاقبا حس منزجر کننده ای از آن کسب می کنند. به طور کلی اگر بخواهیم اپلیکیشن اینستاگرام را بررسی کنیم، این اپلیکیشن صرفا نه خوب است و نه بد. بلکه یک ابزاری است با میلیونها عکس در تمام زمینه ها! این خود ما هستیم که با عکس ها و موضوعاتی که دنبال می کنیم، انتخاب می کنیم که لذت ببریم یا ناراحت شویم و حس بدی بدست بیاوریم.
حال اگر به شما بگویم مکانیزم جهان دقیقا شبیه به اینستاگرام، فیس بوک و لینکداین است، حرفم را باور می کنید؟ در جهان هزاران موضوع وجود دارد. در هر موضوع هم نکات خوب و مثبت و هم نکات ناراحت کننده وجود دارد. هم غم وجود دارد و هم شادی، زشت و زیبا، فقیر و غنی، عشق و نفرت، روشنی و تاریکی، ظلم و عدالت و… . دقیقا مانند پست هایی که در اینستاگرام لایک می کنید، با توجه کردن به هر موضوع، جهان از آن موضوع به مقدار بیشتری در اختیار شما قرار می دهد. برای تست این موضوع از شما میخواهم که یک مدل اتومبیل که به آن علاقه مند هستید را انتخاب کنید. از اینترنت عکس های آن را جمع آوری کنید و به مدت یک هفته هر روز حداقل یکبار آنها را ببینید. در مورد آن اتومبیل مقالات و کلیپ هایی را هر روز جمع آوری و آنها را بررسی کنید. پس از چند روز که در خیابان قدم میزنید، متوجه می شوید که گویا سلیقه بیش از نود درصد مردم شهر با شما همسو شده و حس می کنید همه مردم اتومبیل مورد علاقه شما را خریداری کرده اند. در طول روز بارها و بارها آن مدل خاص از اتومبیل را خواهید دید و اگر این توجه و تمرکز با باورهای صحیح و همسو با خواسته شما همراه باشد آن را به زندگیتان دعوت خواهید کرد. به طور خلاصه دکمه ی لایکی که در اپلیکیشن اینستاگرام وجود دارد، همان نگاه کردن، خواندن، تعریف کردن، گوش کردن و حس کردن موضوعات مختلف در عالم واقعی است.
اگر با دیدن یک خبر بد مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و اتفاق بد، تحت تاثیر قرار میگیریم و آن را بارها و بارها در جمع ها و مجالس مختلف برای دوستان و افراد مختلف تعریف می کنیم، در واقع در حال فشار دادن دکمه ی لایک پست های منفی دنیا هستید. هر چه بیشتر ببینید و تعریف کنید، دنیا پست های بیشتری با موضوعات مشابه را به شما نشان می دهد و کم کم به صورت واقعی این اتفاقات وارد زندگی شخصی خودتان نیز می شود.
حال با توجه به این مطالب عاقلانه ترین کار چیست و چگونه می توان از این خصوصیت برای پیشرفت و موفقیت استفاده کرد؟
عاقلانه ترین کار این است که تنها به موضوعاتی توجه کنیم که به ما حس بهتری می دهند. حتی در هر موضوع نیز مطالب و اتفاقات خوب و بد وجود دارد. پس نه تنها باید به مطالب مورد علاقه مان توجه کنیم، بلکه از زاویه ای به آنها بنگریم که حس مثبت بیشتری به ما می دهد. مثلا اگر به تجارت علاقه مند هستیم، تنها مطالب مرتبط با تجار موفق و ثروتمند دنیا را بررسی کنیم و توجه خود را بر روی کاستی های اقتصاد و یا تجار ناموفق و شنیدن تجربه ی شکست های آنها معطوف نکنیم. زیرا هر چه بیشتر از تجربه های ناکامی های این افراد بدانیم، بیشتر آنها را خود نیز تجربه می کنیم.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که دنیا خوب و بد را در کنار هم دارد. زیرا اگر بد وجود نداشته باشد، خوب معنا ندارد. اما این ما هستیم که باید با دیدن بدی ها و خوبی ها و حسی که از آنها کسب میکنیم، تصمیم می گیریم که توجهمان را بر روی چه موضوعاتی متمرکز کنیم و این از موهبت های جهان و نعمتی است که خداوند در اختیار ما قرار داده است. پس بابت آن شکرگزار هستیم.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
استفاده از اینستاگرام حس خوبی به من میدهد
من از طریق اینستاگرام با بهترین دوستم آشنا شدم
و همیشه در اینستاگرام به دنبال اخبار مثبت و شاد
هستم و این حالم و خیلی خوب می کنه.
میخواهم در گفتگوها شرکت کنم.